Kortsigtet uro – langsigtet afkast
Med en tro på at morgendagen bliver ligesom gårsdagen, har deltagerne på de finansielle markeder fortsat med at sende aktiekurserne på himmelflugt. Det dominerende narrativ på markederne har i år været at nye teknologier, såsom AI, vil løse alle verdens problemer. Og i sådan en fortælling, passer virksomheder med store besiddelser af data, utrolig godt ind. Derfor er det ikke så underligt at f.eks. amerikanske NVIDIA, som udvikler chips til at behandle data med AI, har oplevet kursstigninger på mere end 100%, alene i år.
Også det amerikanske obligationsmarked har den seneste tid givet rystelser som kan mærkes i resten af verdenen. Renten på amerikanske statsobligationer faldt i juli måned med mere end 10%. Faldet er en reaktion på at arbejdsmarkedet i USA ikke er så stærkt som forventet og der spekuleres derfor i at FED vil sænke renterne mere og hurtigere end tidligere antaget.
Performancehistorik
Sprouts Farmers Market: Højdespringeren
Mange danskere har sikkert ikke hørt om Sprouts Farmers Market før, men denne amerikanske supermarkedskæde er de senere år rykket frem som en af de mest profitable supermarkedskæder i USA.
Indtil for få år siden gik det dog ikke så godt for Sprouts. De havde svært ved at øge indtjeningen, selvom flere og flere kunder handlede der. Hvorfor? Fordi de havde for mange tilbud, og deres produkter lignede det man kunne købe i de andre supermarkeder.
Det er der siden lavet om på. I 2019 fik de en ny direktør, Jack Sinclair, som havde stor brancheerfaring fra sin tid i bl.a. Walmart, hvor han havde ansvaret for virksomhedens fødevareafdeling. Han analyserede sig hurtigt frem til, hvad der var galt, og satte gang i nogle store forandringer, bl.a.:
Mere unikke produkter: Sprouts begyndte at sælge flere specialvarer og egenudviklede produkter – såkaldte private-label produkter, så kunderne kunne finde ting, de ikke kunne få andre steder.
Endnu mere friskt mad: De byggede nye lagerbygninger tættere på butikkerne, så varerne kunne komme hurtigere fra producenten til hylden i supermarkedet.
Mere effektiv butik: De ændrede indretningen i butikkerne, så det blev nemmere for kunderne at finde, hvad de skulle bruge.
Disse ændringer (og mange flere) har gjort Sprouts meget mere profitabel. Faktisk er deres overskud steget kontinuerligt siden den nye ledelses indtog i 2019, dog med 2020 som et ekstraordinært godt år grundet Corona pandemien.
Selvom Sprouts har gjort det godt i flere år, var det dog først i 2023, at investorerne for alvor begyndte at lægge mærke til dem. Og siden begyndelsen af 2023 og frem til i dag er prisen på virksomheden mere end tredoblet. Det er vel at mærke sket uden at der er kommet nogen store pludselige nyheder fra virksomheden. Tværtimod er det lange seje træk fra medarbejderne blot fortsat og det høster aktionærerne nu frugterne af. Det viser bare, at når en virksomhed gør det godt over længere tid, bliver det til sidst belønnet på aktiemarkedet.
Sprouts har fortsat store planer for fremtiden. De vil åbne omkring 10% flere butikker hvert år i de kommende år. Det betyder at den vækst som de forudgående år har budt på, med en rimelig sandsynlighed vil fortsætte i årene fremover.
De gode virksomhedsresultater er grundlaget for gode investeringsresultater. Således har udviklingen i Sprouts også betydet at L&P fondenes beholdningen af Sprouts aktier tegner sig for det højeste gennemsnitlige afkast i fondenes levetid.
Sektorafkast
I Linde & Partners fondene var det i juli måned især eksponeringen mod sektoren Consumer Staples som bidrog til afkastet. Afkastet i denne sektor blev trukket op af bl.a. føromtalte Sprouts. Derimod var sektoren Information Technology hårdt ramt – det gjaldt både for L&P fondene og markedet som hele.